Thursday, April 11, 2013

Hadiah yang Terlambat

Bismillahirrahmanirrahim.

Fuhh..dah berapa lama blog ni sepi tak berisi..hehe

Memang tipulah nak cakap sangat busy sampai tak boleh menulis langsung, tapi banyak lagi kerja2 lain yang menanti diri ini..hehe

Tapi, hari ni aku tekadkan jugak untuk menulis something just for that person.

Hmm..sebenarnye dah lambat, lambat sangat rasenye..
tapi disebabkan aku banyak sangat kerja pada tarikh tu..so..here we are!!!

Nah, Alang!!


SANAH HELWAH YA GAMILAH!!
Semoga dengan umur yang meningkat,
tinggi kau pon meningkat,
dan iman sentiasa bertambah!!

Untuk budak yang mase gotong-royong pon masih nak melawo :)

Sekarang umur dah 17 tahun,
jadi perangai tak boleh macam budak umur 7 tahun.

Cepat giler ko membesar, rasenye aku ingat lagi masa malam ibu lahirkan kau, aku, ayah n angah kena bermalam kat Kuala Pilah ( dalam kereta ke bu? )

Haish, dari kecik lagi, dah special case. haha

Lepas tu, kita bertiga membesar sama2, mandi dekat bilik air pak usu sama2, duk selam dalam tong biru buat tadah air tu, kena marah sama2, ketawa menangis sume same2..
Arghh..rindunye la zaman budak2 tuh..

Pastu, ingat tak bile angah masuk asrama, kita duk same2 mendengki ngan dy, cakap ibu ngn ayah lagi sayang dy, hailaaa..budak2 betul zaman tuh..
Mestilah ayah ibu sayang kita semua sama je, fair and square, kan?

Pastu, tahun ke tahun, semua dah besar, aku pon masuk asrama, angah pon kat asrama, ko pon pernah masuk asrama..haha..

Kalau antara kita bertiga, aku rase ko paling pandai..haha..betul.. nenek pon cakap, pernah sekali tu, dy compare markah PSRA kita bertiga,pastu dy cakap " Alang lah yang paling pandai, 96% tu!! 
Hmmphhh..sampai hati nenek cakap macam tu depan aku..hehe
Sebab tulah bila ibu cakap cubelah study macam aku, aku paham je ko, sebabnye that's ur style.. tpi tunjuklah sikit kerajinan ko depan ibu n ayah biar dyorang tak risau.. yelah SPM kot!!

tau tak kitorang semua risau giler pasal ko mase ko form 1 dulu, dah berapa banyak air mata mengalir fikirkan keadaan ko mase tu. Aku yang macho ni pon menangis tau bile dengar citer yang ayah marah kau sebab kau nak balik kat tepon.
Pastu bile lagi sekali ko jadi macam tu balik,( mase form 3 ke? ) , aku rase nak beli tiket je dari mesir ni ha nak syarah banyak2 kat kau.. alhamdulillah pastu ko ok..
Along tau ko kuat nak hadapi semua tu, tu semua ujian Allah je untuk ko.. Allah tak kan bagi ujian yang hambaNya tak mampu nak tanggung..ingat tuh!!

Okeyh, pastu nak cakap ape lagi ye..hmm..haa!!
wish untuk SPM tahun ni, ( nnti balik aku cube tolong ap yg termampu )

- study molek2 tau.. memanglah SPM bukan segalanya, tapi SPM ni one of the thing yang kita perlu untuk dapatkan segalanya..cewahh..( bukanlah segalanya pon..extravaganza je )

- Doa banyak2, minta pertolongan dari Allah, minta Allah berkat ilmu yang kita tuntut tu.. takut ilmu yang tak berkat yang menyebabkan kita ni tak dapat jawab exam lah, terlupa mase examlah..

- lagi satu, mintak Allah berkati mase kita, faham ke? ni most important tau..macam mane nak tau mase kita ni berkat? camni.. Allah bagi mase yang sama ngan semua kat semua orang kan? 24 jam sehari..tapi kalau dalam mase tu orang lain dah buat macam2 perkara berfaedah, tapi kita dok buat satu kerja tak abih2, ataupon mase kita penuh dengan buat maksiat..jadinye kuranglah berkat mase kita tu..

- pastu, kurangkan gaduh ngan abang, akak, amir.. aku tau ni susah..haha..tpi learn untuk sabar jelah.. dyorang tu kanak2, manelah tau doa2 dyorg nilah, yang masih takde tanggungan dosa ni yang makbul sebenarnye..who knows, kan? so, kalau kita buat ngan dyorg, mestilah dyorang cakap yang baik2 je pasal kita, tak gitu? kata2 tu kan satu doa :)

- last but not least.. ibu n ayah.. respect dyorg..aku tau memang dah respect pon, apa yang dyorang cakap, memang tulah yang betul..inshaAllah..ingat tak mase nak pergi mesir dulu, aku memang tak nak gler2 kan.. siap menangis lagi la..haish..tapi sebabkan ikut cakap ibu n ayah, aku pergi jugak..Alhamdulillah, i can see the hikmah now :) Jadi, dengar cakap dyorang, klu dyorg suruh buat ape, ikut je.. ni pon nasihat untuk aku jugak..klu ibu suruh bukak buku ke..bukak je walaupun sekejap..jaga hati dyorang, tu yang penting!!

- hmm..tertinggal, hubungan dengan Quran.. jangan lupa bukak surat cinta Allah ni setiap hari, kalau boleh setiap waktu solat..serious, kan Allah dah cakap, dengan mengingat Allah, hati akan menjadi tenang.. jadi sentiasa zikrullah, hati pon tenang, nak belajar pon senang!!

- lagi satu, nak tengok cerita korea ke, melayu ke, tv ke, boleh..tapi kena ingat kita dalam fatrah exam.. jadi kena pandai2.. nafsu ni memang kita tak boleh halang or stop terus, tapi kita boleh kawal.. kan manusia ni sebaik2 umat, ade akal, tak gitu? sebabnya aku baru belajar ni, benda baik n benda buruk tak kan bergaul, jadi klau kita banyakkan benda buruk, akhirnya benda buruk jelah yg kita dapat :)

Eh, terbanyak pulak membebel..bukan bebel, nasihat..ye ke?
Heh..
Aku takde hadiah nak bagi untuk birthday ko ni, lagipon ko kat asrama, doa jelah yang aku mampu kirimkan.  Nanti inshaAllah, bile aku balik adelah kot ape2 untuk ko..hehe..tapi jgn berharap..




ni gambar ko gedik2 ngan faiz dulu,
padahal cousin je pon.

~p/s : takpelah gedik macam ni, jangan gedik betul2..
Aku rase aku tak pernah cakap ni, tapi nak cakap depan2 segan. hihi... Aku SAYANG kau!!
haha..okeyh..nk muntah tpi nk cakap jugak..okeyh..dah,tutup muka..bye Assalamualaikum :)

2 comments:

  1. OMG! Okay. Terharu and cute gilaaa! Haha. Baru aku tahu korang marah masa aku masuk asrama dulu. Entah pape je. Haha. Aku nak juga masa birthday aku nanti! I don't care! Hahaha.

    ReplyDelete
  2. haha..tskdelah marah, just ntahlah..haha..biaselah kanak2 manje..hehe..inshaAllah kalau aku rajin :)

    ReplyDelete